Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Buďte dobří jako Antonín.

Buďte dobří jako Antonín.


Nenápadný týpek v kšiltovce s pájkou klečí v rohu pódia a přemýšlí.  

Pak udělá několik mistrných pohybů, cosi zaletuje a má hotovo. Vedle něj stojící prošedivělý vlk spokojeně přikyvuje, poplácá Antonína po ramenou a zbožně odnáší opravenou krabičku, kterou pečlivě instaluje do pedalboardu Tony Iommiho, kytaristy Black Sabbath.

Antonín se rozloučí a mizí. Potřebuje frčet zpátky do dílny v Českých Budějovicích, dotáhnout něco pro Kirka Hammetta. Toho chlapka, co hraje v Metallice.

A jak se sakra týpek z Budějovic ocitl až u jedné ze světových legend?

Pokud by byl Antonín specialistou na marketing, řekl by, že jeho značka využívá word of mouth a sociální sítě. Přihlásil by roční výsledky do kategorie Low Budget a zamával z pódia zlatou Effie.

Antonín ale není markeťák. Je borec na kytarové zesilovače i zkreslení, a jeho kousky používají (kromě zmíněné Metallicy) týpci ze Smashing Pumpkins, Guns and Roses, Slayer a dalších kapel.

Antonínovi marketing funguje, aniž by nějakého markeťáka potřeboval. Jaký rozdíl oproti trápení a přešlapování řady značek, které hledají svoji tvář (chcete-li positioning), přešlapují, bloudí a třeba na sociálních sítích unifikovaně sdílí v pátek informaci o tom, že je „jupí“ pátek, aby pak mohly v pondělí kontrovat povzdechem „ach jo“, už je zase pondělí. Ať je pátek, nebo pondělí, Antonín sdílí fotky se svými spokojenými zákazníky a ti šíří jeho věhlas dál.

Problém bloudících značek je v průměrnosti a v tom, že chtějí být každý den někkým jiným, zavděčit se všem a vymáčknout z kapes spotřebitelů co nejvíc v co nejkratším čase. Strategie se nahrazuje taktikou a najatétýmy se střídají rychleji, než hosté femme fatale ve vykřičeném domě.

Antonín je ukázkou, že základní pravidla fungují stále, i když cesty k zákazníkovi jsou jiné. Řekl bych, že díky prakticky neomezeným možnostem v současnosti navíc mnohem jednodušší. Základní podmínka je ale pořád stejná - být nejlepší v tom, co děláte. Utéct všem jako Zátopek, nebo pájet tak skvěle, jako Antonín.