Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Čas na změnu.

Čas na změnu.

Milý Honzo*,


rád bych ti pogratuloval ke znovuzvolení prezidentem AKA. Přičemž si nejsem tak jistý, zda-li si situace opravdu gratulaci zaslouží. Nutné říci, že tohle mě opravdu překvapilo. Opět jsi se stal prezidentem. Sice ještě v květnu vyhrál volby kolega Marek Slezák, jehož zvolení podle jeho vlastních slov “rozčeřilo poklidné vody v AKA”, ale očividně to bylo buď až moc nebo naopak moc málo na to, aby se udržel v sedle. Malá změna stanov a ejhle, kde se vzal tu se vzal, staronový prezident je opět na scéně, připraven zachránit obor, který, jak hlásá titulek v Marketing a Media, kde tvůj komentář vyšel, “..je třeba posunout dál”. S tím se samozřejmě nedá nic jiného než souhlasit. Otázkou je, kolik se toho podařilo za těch posledních osm let, co jsi byl prezidentem AKA. Já na tohle samozřejmě nemohu mít odpověď, neb jako Contagious nejsme členové, a proto nedokážu posoudit výhody či nevýhody členství v organizaci, kterou jsem kdysi pomáhal zakládat, Nicméně, co mi není jasné, proč sdružení vzdělaných, kreativních, chytrých, úspěšných reklamních / marketingových manažerů nedokáže najít novou tvář, s novými impulsy a novou vizí, která tato branže potřebuje víc než kdykoliv předtím. Promiň, ale když jsem se, plný očekávání, ponořil do tvého komentáře, byl jsem poněkud zklamán. Tvůj text se čte tak trochu jako jakýsi mix prohlášení ze 25. sjezdu strany někde v Severní Koreji a narychlo přichystaného korporátního PR. 

 “Za hlavní bod práce nového prezidia jsme si proto vytyčili větší otevřenost AKA i marketingového oboru vůči světu a spolupráci s dalšími entitami.” Tak to je opravdu něco, co si musíte nechat rozplynout na jazyku: otevřenost marketingového oboru vůči světu..To ti opravdu nezávidím. Možná by stálo za to vysvětlit tomu světu, so se u vás v AKA vlastně děje a jaký mají tyto kotrmelce význam pro AKA a její členy. Nebo snad mají význam jen pro ty, kteří v AKA bojují o moc. Ale o jakou moc? Zeptáte li se “venku” tedy ve světě byznysu na AKA, obdržíte v nejlepším případě rozpačitý úsměv a pokrčení ramen. V tom horším uslyšíte něco o papouškovi na tři písmena. Co tedy je ten opravdový motiv? Proč se musíte hlídat aby byl vyvážený počet členů reklamních holdingů v prezidiu? Vy soutěžíte i na půdě vaší asociace? Kdysi dávno byla AKA sdružením si vzájemně ne zcela důvěřujících šéfů agentur, kteří ji zcela bez ostychu využívali k tomu aby někde urvali nějaký ten byznys a hlavně aby se mohli vzájemně špehovat. Vím to, neb jsem jí tehdy šéfoval. Samozřejmě tohle je minulost a zcela jistě dnes, nějakých 25 let “po válce”, můžeme předpokládat, že tomu tak už dlouho není. Naopak všichni, kteří bojují o posty, to dělají jen a pouze v zájmu vyššího dobra oboru, který je jak říkáš třeba posunout dál. Jasně, ale proč tyhle kotrmelce? Pozorováno z venku se to celé chová jako další tuctová oborová asociace. Řežete se o posty, na výročních zasedáních se zkouknou nějaké ty prezky, vytvoří pracovní skupiny, prostě taková ta asociační klasika. Vím, nemáš to zapotřebí, ale dám ti radu: Slož tu funkci. Anebo zkuste alespoň příště na Effie mít méně cen než přihlášených prací.


*Achtung: tento text neprošel jazykovou korekturou kolegy Tomáše Hrivnáka