Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Hádej kdo a hádej kde

Hádej kdo a hádej kde

Za těch sedmnáct let v reklamě jsem prolezl kdejakou agenturu. Někde zůstal jenom rok, jinde zase roků několik. Záleželo na okolnostech, na vyhraných / prohraných tendrech, na společné chemii, na motivaci, na životním období, i na tom, jací kreativní ředitelé mi moje nápady a scripty komentovali.

Agentura #1

Poprvé mne reklama vcucla ještě coby studenta pedagogické fakulty a moje první agentura tehdy ani žádného kreativního ředitele neměla. Americká agoška, která rozjížděla bysnys v Čechách a stala se snad první „interactive digital marketing agenturou“ s úzkým vztahem s operátorem Oskar, v jejichž sídle na Vinici začínala, aby se po krátké době přesunula do Panské ulice. I pro Amíky byla ale časem Panská drahá a dnes jsou tuším někde na Ípáku.

Agentura #2

Druhá zastávka byla ve znamení hned tří kreativních ředitelů. První z nich, coby nadšený Slávista a košilatý šprýmař, nepustil z ruky kopačák, kterým si neustále pohazoval. Druhý vynikal pokleslým pseudoafrem, respektive bujnou kšticí á la „prstýnky“ a třetí dnes velmi pěkně dělá spoty pro T-Mobile.

Agentura #3

Přesun z velké síťové agentury do malé lokální nemohl být výraznější – a to i díky tamějšímu zemitému pardálovi, který coby oceněný „textař desetiletí“ kreativně šéfoval agentuře a zároveň ji (spolu)vlastnil. Tahanice s Cayennem však krátce před mým nástupem odnesly silného klienta – automobilku Škoda.

Agentura #4

Zpátky do sítě. Na Vyšehradě tehdá v kreáči vládla silná trojka. Rugbystický nadšenec, rusko-australský distingovaný intelektuál a konopí konzumující ležér, který v oblékání razil skejtový styl.

Agentura #5

Přesun do další sítě za norským kreativním šéfem nevelkého vzrůstu, který ve kvartálních intervalech holdoval ohnivé vodě. V těchto měsících pak všechny schůzky a review probíhaly v nedalekých restauračních zařízeních, řecký Olympos pak v jednu dobu v podstatě nahradil jeho kancelář.

Agentura #6

A další síťová zastávka, tentokrát pod křídla dvou nesmiřitelných rivalů. Horká balkánská krev si prostě nikdy nesedla s malým afektovaným gayem, který patří mezi inventář české reklamy. Obě silné osobnosti si tak konkurovaly, že to v rámci kvality kreativních výstupů celé agentury bylo paradoxně ku prospěchu věci, což francouzský CEO dobře věděl a oba kohouty si náležitě hýčkal.

Agentura #7

Být v týmu hyperaktivního kreativního ředitele, který denně spí tři hodiny a jeho mozek se nachází na pomezí šílenství a geniality není snadné. Chlapík původem z Nového Zélandu, který šéfuje jedné z nejnašláplejších agošek na trhu, za své snažení pravidelně získává tuny ocenění včetně nedávno uděleného Zlatého Ohníčku.

Agentura #8

Pryč z agentur, vzhůru do televize, reklama je to ale pořád. Nejúspěšnější a nejsledovanější komerční televizi v Čechách kreativně vede reklamní bard, zakladající člen ADC, citlivý bonviván a romantický hedonista, který na počátku devadesátých let vedl DDB a později i BBDO.

Agentura #9

Ten stejný egocentrický rétor zakládá novou agenturu, která se stará o kompletní kreativu a selfpromo druhé nejúspěšnější televizní skupiny na trhu.

Tak co?

Poznáte agentury a tehdejší (a současné) kreativní ředitele? 

P. S.

Všech vládců kreativních oddělení jsem si vždy vážil a moje vzpomínky na ně jsou veskrze pozitivní. Můj článek není jejich hodnocením; někdo jiný je ale samozřejmě mohl vnímat jinak.