Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Industry 4.0. znamení konce bílých límečků

Industry 4.0. znamení konce bílých límečků


Industry 4.0. konečně získalo pozornost v Montovně Evropy – České republice. Všichní si kladou otázku jak se vypořádat s riziky, které přinese. Ještě, že se mě to netýká. A nebo ano? 

Industry 4.0. je totiž jenom první vlna tsunami. Před několika měsíci jsem škodolibě posílal našemu marketingovému týmu studii, která předpovídala, že umělá inteligence bude schopna nahradit do několika let značnou část jejich práce, a tedy i jich samotných.

Následně jsem si uvědomil, kolika novinkám, které budou mít zásadní význam pro marketing a výzkum trhu, jsem byl vystaven za poslední rok. 

Hloubková textová analýza je schopna nejenom pochopení vzájemných vazeb v textu, jakož i v mluveném videu. Celý systém má možnost se rychle učit. V budoucnu si dokážu představit, že bude schopen koncepčního myšlení, vytvářet příběh, napsat prezentaci, která dokáže zaujmout. 

Dokážu si představit etnografický projekt s minimálním zásahem člověka. Možnosti kamer s 360° záznamem, spy glasses a jiných technologických řešení jsou nekonečné. Video taging a další zpracování videa bude možné, až se to systém naučí, bez vnějšího zásahu. Nemluvě o schopnosti hlasové emocionální transkripce, která bude schopna odhalit emoční nuance, které žádný kvalitativní výzkumník nemá šanci ani postřehnout. Dřívě nebo později bude automaticky generován videoreport, nebo dokonce i prezentace. 

O automatizaci sběru a zpracování dat nemá snad smysl ani mluvit. Programatický přístup k nákupu médií je již samozřejmostí. 

Takže ce la vie výzkum trhu. Reklamky jsou na tom přece jenom lépe. 

No, ani v jejich případě bych se netěšil. Schopnost umělé inteligence dekódovat podvědomé reakce a generovat podněty, které vedou k očekávanému nákupnímu chování bude propojena se schopností generovat TV videa, online reklamu, nebo reklamní vizuály. Další výhodou je eliminace kreativního ega. Nemluvě o tom, že minimální úroveň efektivity je garantovaná. Což je v kontrastu s dnešním systémem, který někdy připomíná hru na výherním automatu. Velké sliby reklamních agentur vedou k vhazování dalších a dalších mincí a jenom někdy vyhrajete jackpot. 

Je zajímavé, že odborníci předpovídají, že prvni profese, které si to odnesou budou bankéři a právnici. Dává to smysl – hodně rutiny a málo kreativity. 

Jak bude fungovat společnost, která bude potřebovat jenom minimum jak modrých, tak i bílých límečků?