Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Kreativci za Prahou

Kreativci za Prahou


Žádná chytrá přednáška. 
Žádná osobnost české (natož světové) reklamy. 
Žádné osudové prozření, žádný mentor ani žádná kampaň nezměnila moje vnímání reklamy, značek, marketingu a komunikace natolik, jako přestěhování za Prahu. 

Dostat se mimo svou sociální bublinu je potřebné – a většinou zábavné. Mimojiné i proto, že váš výlet do jiné bubliny je dočasný. Když se ale přestěhujete, nová bublina se stane trvalou realitou. A změní vás. 
Třicet kilometrů od Václaváku – a jste v jiném světě.  
Lidé vypadají jinak, jinak žijí, mají jiné sny a touhy, jiné starosti, jiné potřeby.  
Jestli mě něco naučilo před osmi lety přemýšlet o zadání / o briefu / o reklamě a o cílové skupině jinak, bylo to právě bydlení za Prahou. 

Všichni kreativci si různé cílové skupiny dokáží představit a ti empatičtí se do nich i vcítit. Přesto se s nimi těžko mohou ztotožnit; jejich vnímání je založeno na představě, maximálně pak na povrchní zkušenosti.

Když dnes brief mluví o „rodině z malého města, příjmová skupina C“, vím přesně, o koho jde. Jsou to totiž moji sousedé, které denně potkávám.  
Kreativců žije v naší ulici hned několik. Na rozdíl ode mne ale něco skutečně umí. 
Hned za rohem vám chlapík opraví motorku. Nebo traktor. Prostě cokoliv. Nemá správný nástroj, správný klíč? Vymyslí způsob, jak jej nahradit. Nebo klíč na místě vyrobí. Míra jeho improvizace je neuvěřitelná, způsob řešení nečekaných problémů zcela originální.  

Přes plot často zdravím dalšího souseda – kreativce. Ať vás trápí cokoliv, od spadlého internetu, spadlé antény až po spadlou televizi, vymyslí nekonvenční způsob, jak danou věc opět rozchodit.

Vzdálenější, poněkud problematická rodina zase vyniká ve způsobu, jakým se načerno napíchnout k elektrické energii. Unikátním a jistě velmi pracným „podkopem“ brali šťávu přímo z lampy veřejného osvětlení, na což několik let nepřišli ani povolaní technici.  
Moje „nová bublina“ ví, čím se živím. Teoreticky. 

Prakticky ale nikdo neřeší novou kampaň, na které děláte, protože ji nikdo nezná. A nikoho nezajímá.

Nezajímá je Člověk v tísni (natož nějaké billboardy s klikyháky), protože v tísni jsou oni sami před výplatou. 
Nezajímají je online kampaně ani mobilní aplikace a reklama je otravuje – kromě letáků do Kauflandu, které upozorní na zlevněné zboží. 
Takže co mě divočina, dostupná po třiceti minutách jízdy autem směrem na severozápad, vlastně o reklamě naučila? 

Insight je všechno.

Insight je mnohdy nápad i řešení. 
Žádné jinotaje, složité pointy, dvojsmysly, kličky, twisty. 
Mluvit na komoru. 
Zjednodušovat. 
Zjednodušovat. 
Zjednodušovat. 

Nelhat.

A tolik tu reklamu nežrat.