Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Marketing je mrtev! Ať žije marketing!

Marketing je mrtev! Ať žije marketing!

Na rozdíl od Viléma Rubeše jsem se neodpojil z LinkedInu:-) Zkouším do něj pouštět různé výkřiky, které někde slyším nebo čtu. A sleduji, kolik a jakých reakcí to vybudí.

Naposledy jsem si tam posteskl: "Prosím vás, je tu někdo, kdo si taky nemyslí, že marketing je obrázkování?;-)". Měl jsem za to, že reakce nebude skoro žádná, protože ten "marketing" vlastně nikoho nezajímá.

Opak byl pravdou! Je to můj naprosto nejsledovanější post na LinkedInu s (zatím) 5.272 views. Moc nechápu proč. Mám vlastně 2 hypotézy:

1. Algoritmus LinkedInu je citlivý na slovo "marketing":-) a hned ho posílá před čumák dalším lidem. Takový "marketing marketingu".

2. Fakt to lidi zajímá. Přecejenom to vybudilo docela dost komentářů.

Bohužel není v lidských silách zjistit, která z hypotéz je platná. Ony jsou ty sociální sítě takové netransparentní... Nakonec to asi bude kombinace. Jakmile algoritmus "zjistil" , že se k postu objevují komentáře, začal to předhazovat dalším lidem před čumák. A tak pořád dokola. Bych řekl, že se nám tu "marketing algoritmizoval";-)

No jo, ale co to sakryš vlastně ten marketing je? Reakce lidí z LinkedInu si můžete přečíst. Veskrze mají negativní, pohrdlivý sentiment. Takže marketing zdá se býti něčím nedobrým. Jak ho potom může někdo definovat jako "proces uspokojování potřeb zákazníka" (trhu či dokonce člověka)? Definice jaksi implicitně říká (alespoň mě), že to je něco pozivitního, zajímavého, žádaného, nápomocného. A že to hlavně není nějaké "obrázkování"! Že se nám marketing smrsknul do 30 vteřinové reklamy nebo do letáků či dokonce do propisek je asi jenom (dočasné) hluboké nepochopení. 

Slovo "proces" v definici pravděpodobně odkazuje k algoritmu;-) Prostě marketing si jednou naprogramuješ a už to sviští! No to asi taky nebude pravda. I když v době tzv digitální se nám marketing (a dokonce remarketing) přesouvá k těm algoritmům - viz příklad LinkedInu a dalších (a)sociálních sítí.\

Jen někde hledám nějaký typ sekačky na trávu, už jí do mne algoritmus hrne. Co na tom, že jsem si ji po prvním vyhledání už koupil. Ještě měsíc budu pěkně trpět a mít před čumákem sekačky všech druhů...

Zdá se, že se nám to z té definice zase někam ulítlo - k procesu/algoritmu.

Třeba se to jednou zase vrátí k zákazníkovi a jeho potřebám...

Náznaky už jsou. Velké firmy ve světě už chápou, že nad zákazníkem a jeho cestou za službou/produktem by měl někdo bdít a že už nějaký ten rok vlastně nikdo nebdí resp. bdí nad ním už tolik částí organizace, že vlastně nikdo. Jen už tomu  asi neříkají marketing, protože ten chcípnul na obrázkování:-(