Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Naše životy nejsou příběhy

Naše životy nejsou příběhy

Musíme se zbavit nebezpečného předsudku, že naše životy jsou příběhy

Galen Strawson, britský analytický filosof a literární vědec, ve své eseji píše o potřebě zbavit se podle něj zbytečné představy, že naše životy jsou příběhy. “Narativismus” - tvrdí Strawson - se neprávem stal dominantní perspektivou, jakou nahlížíme na svoje životy a na lidskou identitu. Nejde přitom o nic víc, než o osobnostní rys. Podle Strawsona jsou jednoduše lidé, kteří disponují tzv. “autorskou emocí”, která je vede ke ztvárňování sebe a svého žití jako příběhu. A potom jsou zde tací, kterým je tato emoce cizí. Problém je v tom, že narativistická perspektiva má v posledních desetiletích viditelně navrch - a to ani ne tak proto, že by byla funkčnější, produktivnější, či “zdravější”, ale jednoduše proto, že se, ehm, lépe vypráví. Prostě humanistická psychologie, Erik Erikson, slavný píšící neurolog Oliver Sacks a další hotšoti měli lepší PR. Konec konců, na televizní seriál se taky líp kouká, když to má příběh, spád, začátek a konec. Jenže - a to je, myslím, Strawsonův hlavní argument - život není televizní seriál a je nesmyslné nechat se všeobecným konsenzem tlačit do toho, že je. Takové ty psychologické rady a porady, kdy vám řeknou například: “Milej zlatej, ve vztahu je nejdůležitější si uvědomit, jaký příběh žijete a jakou roli v něm hrajete, a podle toho se rozhodnout, jestli nechcete do jiné pohádky.” Nebo: “Zjistěte nejdříve, kdo jste, jaký příběh píšete svým životem, a potom budete šťastni.” BS, říká Strawson. Zcela štastní můžeme být i bez aktuního vědomí toho, kdo jsme a jak se bude jmenovat naše případná kniha memoirů. Dokud jsme schopni vidět se jako ona “thinking thing”, která je víceméně táž před měsícem v Berouně jako dnes v Dejvicích, potom jsme víceméně psychicky zdraví.

Narativismus vtrhl před časem i do marketingu a brandingu, všimli jste si? Archetypy, káva s příběhem, maso s příběhem a já nevím co ještě s příběhem… Máme to všechno vyhodit s nepotřebným haraburdím v rámci jarního úklidu? Tady není jednoznačné odpovědi. Třeba třídit a rozumně vybírat. Maso s příběhem už asi ne, ale zase by bylo fajn, kdyby reklamy o značkách byly aspoň tak dobré, jako některé televizní seriály.