Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Out of the box

Out of the box

Svého času zadal jeden velký globální výrobce u jedné velké a pro svoji kreativitu známé agentury realunchovací kampaň na svůj hlavní výrobek. Agentura navrhla mimo jiné postavit před hlavním sídlem svého nového klienta obrovskou červenou krabici. Posléze komunikovala médiím datum, při kterém se mělo odhalit, co v ní je. V určený den se sešly desítky zvědavých žurnalistů a dalších lidí z byznysu, aby se dozvěděli, co tedy v té velké červené krabici opravdu je. K překvapení všech byla krabice prázdná. Lapidární vysvětlení kreativního ředitele vyznělo následovně: jelikož se jejich klient vydává úplně novou cestou, není možné používat staré, zaběhlé myšlenky. Ode dneška uvažují klient a agentura „out of the box“, tedy nekompromisně jinak než kdy v minulosti. Proto tedy nemůže v té krabici (box) nic být. Frází „out of the box“ označují anglicky mluvící radikálně nový přístup k věci. Někteří z vás budou tuto akci považovat za prázdné gesto, někteří za podpořenou PR akci. V mých očích má ona krabice obrovský symbolický význam. Snaha radikálně změnit pohled na svůj byznys je (alespoň podle mé osobní zkušenosti), relativně vzácná. Implementovat tuto snahu nejen na vlastní firmu, nýbrž i na spolupráci s její novou agenturou je ještě vzácnější. K něčemu takovému jsou zapotřebí kvality, za které je málokdo odměňován: vizionářská představivost, odvaha a kreativita. Co mě překvapuje, je, jak snadno a bezmyšlenkovitě přebíráme jakési operační modely byznysu. Speciálně v této zemi, ve které se řada věcí právě nyní vytváří, bychom přece měli mít možnost udělat řadu věcí radikálně jinak, nověji a zajímavěji. Připadá mi, že je to tak trochu ztracená příležitost.