Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Politický marketing jako humbuk

Politický marketing jako humbuk

Novinář Martin Shabu v Lidových novinách kritizoval ČSSD za to, že jí PR agentura Chm Communications připravila manuál pro postování na twitteru. Poslanci sociální demokracie tak dostali návrhy na tweety typu "@AndrejBabis a la chytrá horákyně. Svlékl se donaha, pindíka neukázal. Zadal audity, nejsou to audity. Dotažené jsou jen ty nezaplacené daně."

Na Facebooku zase píáristé navrhují tepat Babiše slovy "Znáte tu o chytré horákyni? Ani nahá, ani ustrojená, ani pěšky, ani na voze... @AndrejBabiš tuhle pohádku určitě zná, jen je to v jeho podání ekonomický thriller o vychytralém miliardáři."

"Do nepříjemného světla se tím dostalo všech 50 sociálnědemokratických poslanců. Jako kdyby nedokázali dát dohromady ani 140 znaků, do kterých se musí vejít sdělení na Twitteru," vysvětluje Martin Shabu svůj pohled na věc.

Vychytralý miliardář & vychytralý novinář

Vrcholně komické na Shabuově článku je ovšem to, co je všeobecně známo - totiž že Andreji Babišovi, šéfovi hnutí ANO a majiteli Lidových novin, píší Facebook, Twitter i celé parlamentní projevy také externí poradci, jmenovitě Marek Prchal a Marek Hanč. Aby se však Shabu zeptal, zda i Babiš sám také nedokáže dát dohromady ani 140 znaků tweetu, tam už novinářovo ostré pero raději nezabrousí.

Pomiňme teď jednostrannost článku, který politickou konkurenci tepe, kritice vlastní stáje se v té samé věci však pro jistotu vyhne. Základní otázkou totiž zůstává, do jaké míry je pro politiky zdravé, když se informace o tvorbě jejich politického marketingu dostávají v takové míře na veřejnost. Není to komické, když "Babiš" něco napíše na Facebooku, a hned pod tím diskutéři post komentují slovy "To jsi Máro dobře napsal!", případně "Marek Prchal se už asi zbláznil"?

Nebo do jaké míry je pro politickou stranu přínosné, když ohlásí kontrakt s americkou PR agenturou, takže veškeré mediální výstupy včetně osobních postů premiéra jsou pak nahlíženy prismatem "co nového Američané vymysleli"?

Nebudeme asi daleko od pravdy, když řekneme, že podobná hra s otevřenými kartami a úniky politických strategií do médií jsou z hlediska politického marketingu naprosto kontraproduktivní a ve výsledku mají jediný efekt: posilují obraz politiky jako myšlenkově vyprázdněného humbuku.