Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Proč Zeman možná vyhraje prezidentské volby

Proč Zeman možná vyhraje prezidentské volby


Jak tak pozoruji reakce známých na Facebooku, tak bych si řekl, že vítěz prezidentských voleb je jasný a jmenuje se Jiří Drahoš.

Současně však vím, že žiji v jedné velké Facebokové bublině a realita může být zcela jiná. A proto jsem si položil otázku: Proč by měl Jiří Drahoš vyhrát prezidentské volby?

A protože se považuji za člověka spíše analytického, tak jsem začal analyzovat. Vedly mě k tomu i různé rozbory a názory o tom, jak se budou přesouvat hlasy voličů od neúspešných kandidátů, případně o tom, že Drahoš nemůže získat hlasy voličů Miloše Zemana. Oboje považuji za scestné a ignorující heuristiku, lidské rozhodování.

 A proto jsem po krátké úvaze a aplikaci znalostí o tom, jak si lidé vybírají značku, došel k názoru, že Miloš Zeman ma vyšší šance vyhrát volby než Jiří Drahoš.

Proč? No jednoduše proto, že Miloš Zeman je známější, výraznější a osobitější.

Odborníci a výzkumníci veřejného mínění se domnívají, že volební preference lidí jsou silné a těžko měnitelné. Každý, kdo alespoň trochu studoval lidské chování, ví, že je tomu přesně naopak. Naše preference jsou velice elastické a mění se v závislosti na kontextu.

Přiznejme si i to, že vetšině lidí na tom, kdo bude prezidentem, až tak nezáleží. Nedomnívají se, že to jejich život jakkoliv změní.

Pokud menšina těch, kterým na tom záleží (dejme tomu 40% voličů),bude rozdělena rovnoměrně mezi oba kandidáty, tak ve skutečnosti rozhodují ti, kterým na tom, kdo bude prezident, až tolik nezáleží. Nejméně polovina z nich k volbám nepůjde. Takže jsme na volební účasti asi tak 60-65%.

A u těch zbývajícících 20-25% má Miloš Zeman větší šance. A to právě proto, že se rozhodují až těsně před tím, než vhodí volebný lístek.

Co ovlivňuje jejich rozhodování? Lidé jdou do obchodu a vědí, že chtějí koupit kávu. Ale většina se až před regálem rozhodne jakou. A to na základě toho, kterou značku znají, nebo spíše který obal lépe podvědomě registrují, nebo jestli je ve slevě.

A to je velká výhoda Miloše Zemana. Zná ho více lidí, kterým je politika více méně ukradena, a je charakterističtější, osobitější figurkou. Takže se z volebního lístku ozývá 'Já, já, já, jenom já‘. Jeho výběr je jednodušší než výběr Jiřího Drahoše, kterého zná méně lidí, a jako kandidát postrádá to, čemu u značek říkáme specifické, výrazné charakteristiky. No lidé by řekli, že je nemastný neslaný. Chybí zde ten háček, který by ho zakotvil v lidských hlavách a zafungoval v momentu rozhodování.

Rád bych se mýlil. Miloš Zeman má však větší šance vyhrát. Pokud proti němu nezafunguje jeden faktor, který ve snaze být hodně známý a vyprofilovaný podceňuje. Jde o emoce. Negativní (pozitivní) podvědomé emoce mají negativní (pozitivní) dopad na výběr jak značky, tak i prezidenta. A tak můžou v poslední chvíli, za plentou, přehodit výhybku.

Miloš a jeho parta však pracují na tom, aby Drahoš dostal taky svoji negativní dávku emocí. Vědí totiž, že negativní emoce jsou silnější a vedou náš první krok v rozhodování – deselekci, která zjednodušuje volbu. A až pak nastupují emoce pozitivní a proces selekce mezi několika málo alternativami, ideálně jednou.