Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Rozumíme Generaci Z? 10 postřehů z pražského Utuberingu

Rozumíme Generaci Z? 10 postřehů z pražského Utuberingu

V sobotu jsem se vydal s dětma na Utubering... Odepřel jsem si svůj tradiční úprk do venkovského klidu a rozhodl se jednou zkusit "městskou" zábavu. Až dnes jsem si v Costa Coffee nějak dokázal dát dohromady, co jsem tam vlastně zažil... Takže tady pár postřehů:

Postřeh 1.

Před pár měsíci jsem o akci poprvé slyšel. Přišlo mi to jako zajímavý experiment, tak jsem svým dcerám (12 a 11) oznámil, že jsem jim opatřil vstupenky. Myslel jsem, že to bude zase další trapný pokus strašího rodiče (je mi 46) nějak zabavit děti. Reakce mě překvapila. Běhali po domě vřeštíc nadšením a zkoumajíc, který že to jůtuber tam bude... Ano, vnímal jsem, že koukají na YouTube (eufemisticky řečeno) často, ale takové nadšení jsem fakt nečekal. Obzvlášť, když člověk vidí, jak se tam koukají na to, jak někdo jiný hraje nějakou online hru (nejčastěji Minecraft) nebo sledují nějaké (z mého pohledu přiblblé) čelendže. Co jim to dává fakt nevím, ale najednou jsem u té mladší objevil ohromnou chuť do programování, stavění si vlastních her...  Musím říct, že je to "nějak" motivuje "něco" dělat. 

Postřeh 2.

Fakt jsem si nemyslel, že se tam sejde tolik lidí. Vlastně jsem se radši ani nesnažil odhadnout, kolik ta akce dokáže vygenerovat obrat. Rodiče to evidentně svým ratolestem dopřejí v míře vrchovaté... Vstupenka, občerstvení, suvenýr... Byla fakt kosa, ale lidí se tam sešlo tolik, že jsem si vážně začal myslet, že Gen Z nerozumíme (teda aspoň já) a přitom jim jejich zábavu dopřejeme v míře vrchovaté. Zajímavé bylo, že normálně s dětma potkáte buď převahu matek nebo převahu otců, ale tady to byla všehochuť a rodiče se to užívali s dětma:-)

Postřeh 3.

Čekat frontu na selfie s jůtuberem je jak čekat na podpis Beatles - tedy pokud si vypůjčím větu jednoho exkolegy. Když vidíte, jak jeden mladý kluk dokáže ovládat dav teenagers, který udělá, co on řekne, tak je to působivé a alarmující zároveň. A že jsme si těch front na celebrity nového světa vystáli...

Postřeh 4.

Off-line merchandising vládne on-line světu! Jirka Král se svým stánkem, kde si koupíte tašku, tričko nebo kšiltovku (ani se neptejte za kolik!) je super vzorem, jak se se v současné době dají vydělávat peníze. A takových Jirků Králů tam bylo... Prostě každý teenager potřebuje nějaký offline "odznak" příslušnosti ke kmenu:-)

Postřeh 5.

Kdo přestane "vysílat" na YouTube, je mrtvej. Takový Hoggy už vlastně se svou skupinou Slza nikoho moc nezajímá. Když začal koncert Slzy, tak hlediště začalo utíkat za těmi, kteří stále vysílají. Jako kdyby Slza už nikoho nezajímala. Překvapilo mě, jak krátkodobá je přízeň Gen Z. 

Postřeh 6.

Seděl jsem si v "odkladišti rodičů". Myslel jsem si, že tam se mnou bude hromada otců a matek, ale spletl jsem se. Bylo nás tam fakt pár - šlo by nás spočítat na ruce jedné ruky. Takže buď se rodiče fakt bavili se svými ratolestmi nebo se báli je tam nechat samotné, aby neutratili všechno své kapesné;-) Ať tak nebo onak, je jasné, že se jůtubeři (se svým fungováním) pomalu ale jistě dostávají pod kůži i dospělácké populaci. Kdy se tak asi objeví první jůtuber pro nás, lidi "nad hrobem"?

Postřeh 7.

Dopřál jsem svým ratolestem dražší vstupenku. Když jsme tam vlezli, marně jsem hledal ospravedlnění vyšší ceny. Všechno se zdálo standardní - stánky všechny v provozu, nijak zásadní změna programu, potkat jsme mohli taky všechny jůtubery. Až někdy po obědě jsem pochopil tu výhodu, kterou jsme si koupili. Najednou se po obědě na výstaviště vřítil takový dav, že nebylo k hnutí - a my ztratili možnost jakékoliv přímé interakce s jůtubery... 

Postřeh 8.

Je vidět, že jenom pár firem zatím pochopilo sílu jůtuberů (anebo se nechtělo zviditelnit). Stánky Fanty nebo XBoxu byly ohromné. I wifina zdarma od Spořky byla vidět. Ale jinak jsem si nikoho významnějšího nevšiml. Přitom je jasné, že právě těch pár kluků a holek dokáže nasměrovat dav mladých lidí tam, kam se jim zachce.  Jsem zvědavý, kdy se celá ta věc zvrhne a začne totálně komercionalizovat. Celý tenhle festival beru jenom jako lehký odvar toho, co nás teprve čeká. Kdy si asi tak každý jůtuber sežene svého "osobního" sponzora, stejně jako to dělají slavní sportovci?

Postřeh 9.

Utubering krásně ukazuje ohromný potenciál, který je v propojení offline a online světa. Ono jedna věc je dívat se v v online světě, jak někdo hraje nějakou hru (a inkasovat za počty zhlédnutí nebo za předvedení nějakého produktu/služby), ale druhá věc je sledovat v přímém přenosu, jak dav fanoušků dělá v offline světě přesně to, co mu jeho oblíbený jůtuber řekne...

Postřeh 10.

Zábava mladých lidiček dostává úplně nový rozměr. Rozměr, kterému asi ne zcela rozumíme, ale místo toho abysme nad tím jen nevěřícně kroutili hlavou, bysme měli začít přemýšlet, co jim to dává, kam je to směřuje a následně toho pochopení využít (zneužít?) k tomu, aby svět byl zase o něco lepší místo k životu. Zatím je to (asi) jenom zábava. Ale zábava s ohromným potenciálem mladé někam nasměřovat. Kam, to bude záviset jenom na nás a naší otevřenosti tenhle nový fenomén pochopit...