Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
The New Normal

The New Normal


Když jsem se při našem týdenním statusu v Contagious dobrovolně přihlásil k tomu, že připravím nějaký ten White paper o tom jak reagovat na Covid19 krizi, neměl jsem tušení, do čeho se vlastně pouštím. Velikonoce jsem strávil v papírech, studijích, průzkumech. Když jsem takhle trávil hodiny a dny nad tímhle tématem, napadala mně spousta věci. O pár mini postřehů které mně při tom napadly či doprovázely bych s vámi, laskavými čtenáři rád podělil. 1. Obsahu nebo li contentu ke Covid19 krizi jsou mraky a další a další přibývají v hodinovém taktu. Necháme li stranou medicínské zprávy a spekulace o dalším vývoji a materiály o různých strategiích a přístupech různých zemí a soustředíme li se pouze na ekonomické předpovědi a začneme li je porovnávat, zjistíme, že v principu nikdo nic neví a všichni se snaží obrazy budoucnosti odvodit od podobných situací v minulosti. Debata zda li se příští ekonomický vývoj bude podobat spíše písmenu V, U, W nebo L je zcela jistě zajímavá pro experty, nicméně je to něco podobného, jako kdyby jsme nechali šimpanze házet šipky. Profesor Sir Michael Berry, který zkoumal možnosti předpovědí, se pokusil předpovědět cestu kulečníkové koule po zásahu. Hádat, kam by první míč šel, bylo snadné; druhý dopad byl komplikovanější, ale stále možný. Problém byl v tom, že abyste správně předpověděli devátý dopad, musíte vzít v úvahu gravitační přitažlivost někoho, kdo stojí poblíž. Chcete-li předpovědět 56., musíte zahrnout účinek každé jednotlivé částice ve vesmíru. Prakash Loungani z Mezinárodního měnového fondu pátral po úspěšných předpovědí reces skrze ekonomy. Ze 150 minulých, předpověděli 2. Nicméně, tentokrát to zcela jistě klapne. A by the way, moc zkušeností s recesí způsobenou virem také nemáme. Nicméně jedna věc je jasná: recese bude, get ready. 2. Ze zcela jiného soudku: Když se podíváte na stránky velkých agenturních značek (korporátní stránky .com), tak tam mnoho informací ke krizi nenajdete. Respektive velká většina se tváří jakoby nic. Zkuste se oproti tomu podívat na velké poradenské firmy jako McKinsey, Accenture, Bain a další. Najdete tam speciální sekce ke krizi s neustále přibývajícím materiálem, research, shopping behavior tracking studies a další opravdu užitečný obsah. Je zřejmé, že poradenské firmy vidí krizi jako obrovskou příležitost a agentury? Spíše ohrožení? Samozřejmě oněch 600 miliard dolarů, které se najednou vypařily z původně plánovaných a již alokovaných marketingových budgetů jsou už větší peníze, že ano. Ale o to víc by se právě agenturní branže vlastně měla snažit nebo? 3. Last but not least: The New Normal aneb ten Nový Normál. Ještě pořádně nezanikl ten starý New Normal (který vznikl po finanční krizi) a už tu máme ten nový. A Věštci a prophetové mají konjunkturu. A marketing? Marketing to miluje. Dej mi něco Nového a já v to budu věřit. Proč, no protože s tím Novým přijde samozřejmě i ten návod, jak s ním zacházet. A nic nemiluje správný marketingový manažer více než “simple recipes”. Jednak si je ještě dokáže zapamatovat a jednak jsou opravdu simple. Najdete je v krásných prezentacích, plných žargonu, přesvědčivých statementů včetně popsání pekel do kterých se dostanou nevěřící nebo ti věřící ve falešnou víru. Teď ještě aby to všechno tak fungovalo, jak říkají věštci. No a když ne, bude Nový Normál, něco vymyslíme. A by the way, ten krizový tahák, pakliže ho ještě nemáte, najdete opravdu zde.