Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Today advertising is everything and everything is advertising.

Today advertising is everything and everything is advertising.


Tak konečně ona již dlouho očekávaná rána pod pás celé reklamní branži přišla. 

Droga prodal Accenture za ne blíže zveřejněnou cenu. Bum pac. Tento deal má celou radu opravdu zajímavých aspektu, které zcela názorně ukazuji, kudy a jak se mění svět nejen reklamních agentur. Takže stoji za to se na celou věc mrknout trochu detailněji : Droga prodává svůj shop (revenues 200 milionu $, 500 zaměstnanců ve New Yorku a v Londýně), kupující je Accenture Interactive v současné době největší digitální sít na světě (revenues 6,5 miliard $, 18.00 zaměstnanců ve 40 kanceláři po celém světě. Accenture Interactive je součásti globální poradenské firmy Accenture (revenues 40 miliard, 460.000 tisíc zaměstnanců ve 200 městech v 120 zemích). Čili ony často verbalizované představy o konfliktu kultur nejsou úplně na miste. Nevypadá to, ze by se něco melo míchat. Vzhledem k počtům není totiž co míchat. Jsem si jistý že i kupující z Accenture Interactive nemohou mít vůbec žádný zájem převzít management a leadership v Droga5. Z finančního hlediska je to absolutně nezajímavý fokus a z hlediska lidského potenciálu vlastně velice kontraproduktivní. Neb, co jiného kupuje Accenture v Droga5 než právě kreativní talent. Mimo jiné, budete-li pátrat, určíte najdete příběhy o tom, jak již rok před akvizici obě firmy spolupracovali na “přátelské” bázi na projektech pro celou radu klientu, a tím i tedy jaksi testovali možnosti kooperace. Pro všechny, kteří to ještě neví Droga prodal už jednou 49% své firmy za 115 milionů dolarů americké Talent Agency WME (dnes Endeavor) Tehdy, tedy před šesti lety to byla doba kdy Madison (reklama) and Vine (Hollywood) snili o Branded entertainment. Droguv krok byl tehdy považován za průkopnický. A očividně na tom něco bylo neb Endeavor, si po jeho vzoru postavila vlastni in house shop s 800 lidmi (Endeavor Global Marketing). Jejich rozchod dnes, nicméně indikuje, ze dnes je i tento model dne zcela dostačující. “Dnes prostě musí sedět CEO, CMO a CIO v jednom člunu” prohlásil Droga při teto příležitost. Minuly podzim WPP sloučilo několik agenturních značek do nového celku: Wunderman Thompson nebo VMLY&R. To cele není nic jiného než snaha holdingových lordu dát dohromady odpověď na přicházející útok ze strany poradenských firem. Podíváme-li se na to, co prohlásil Brian Whipple, CEO Accenture Interactive podle New York Times: “Na naši práci se díváme jako na práci v segmentu ‘zákaznická zkušenost”, jako na novou kategorii a naše firma byla vždy připravena spíše spolupracovat s holdingovými firmami než s nimi soutěžit. Tyhle partnerství by do budoucna mohli být s akvizicí Droga5 méně častěji.” Aha. Droga opět očividně vycítil kudy se transformace cele branže ubírá. Totiž ke sloučení všech digitálních marketingových nástrojů a metod se strategickou a kreativní části. Ony totiž z jak hlediska zákazníka / uživatele tak i z pohledu zákazníka/zadavatele patří vlastně pospolu neb vytvářejí právě onu “jednu” zákaznickou zkušenost. K čemu je vám skvělá reklama, když nemáte správně nachystanou a řádně zvládnout digitální cestu zákazníka k vašemu produktu či službě? A nedej bohu mít k tomu ještě kamenné obchody. Digitální nástroje marketing opravdu umocnil a dále rozvinuly. Zároveň se ale reklamní svět rozdělil na ty, co hrají kolem spodní části pomyslného trychtýře (konverze) a na ty, kteří se soustředí spise na tu horní část (positioning / image). Ze zkušenosti vím, jak obtížné je pro zadavatele obdržet z českého agenturního trhu uceleny pohled na řešeni mého problému. A zde leží onen pověstný zakopaný pes. Ze spousty taktických kroku ještě nikdo nikdy žádnou strategii nevytvořil. Strategie se nedá tvořit ze “spodu”. Výsledkem bývá v pravidle pouze limitovaný efekt. Accenture Interactive může nyní ve svém modelu nabídnout design produktu / či služby / jeho marketing / obsah a ecommerce řešeni. Tedy od vymýšleni do prodání. Vše zpracováno tymem expertů z jedné firmy. Za mne je tohle opravdu lákavá propozice.