Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Typologie žen v reklamním průmyslu

Typologie žen v reklamním průmyslu

Iva Hadj Moussa v jednom z minulých příspěvků hravou formou představila základní mužské archetypy pracující v reklamě. Ne, tuhle hozenou rukavici nešlo odmítnout – protože jen s doplněním ženských rolí bude sondáž do světa reklamních agentur kompletní.

Není však možné se ve zjednodušeném zobecňování vyhnout stylizaci a nadsázce; věřím, že bystrý čtenář to přijme a pochopí.

Slovenská accountka
Naprostá klasika, která nechybí v žádné agentuře. Nuzné podmínky panující ve východní Evropě pudí tyto ambiciózní dívky do práce, kterou jim souputnice v Banské Štiavnici mohou leda závidět. Omámeny velkým světem a velkým městem (chápejme to prosím v jejich proporcích) jsou tyto dívky poháněny představou relativního úspěchu, jež pro ně práce v pražské reklamní agentuře představuje. 

Kreativní accountka
Sbírka pastelek a pravidelné návštěvy kulturních zařízení dávají těmto ezoterickým bytostem falešný pocit talentu, který prezentují při každém review. Jejich estetické vnímání je silně ovlivněno uměleckým podhoubím, ve kterém vyrůstaly – když otec hraje na kytaru v regionální country kapele, ony mohou fušovat do řemesla arťákům.

Accountka po mateřské 
Zkrátíme to – té už je reklama a práce v ní šumafuk. Když se po třech letech vrátíte na půl úvazku do oboru, který se za tu dobu tak změnil, chodíte si tam spíš odpočinout od dětí, než abyste budovali reklamní hodnoty. Ty jejich jsou už totiž po právu někde úplně jinde. Výjimky potvrzují pravidlo.


Hloupá accountka

Je s podivem, kolik nepříliš bystrých accountek úspešně prochází řadou velkých agentur – a setrvávají v nich roky. Pointu ve scriptu nepochopí, brief napíšou zmatený, nemají představivost ani žádný přesah. Tupě přitakávají klientovi i svému šéfovi, jsou docela pilné, snaží se. Ale nikdy to nebude dobré. Dobré ale bývá jejich tělo, takže v letních „obnažených“ měsících byste jí nevyhodili ani vy.


Kráska z kreáče
Rozený zázrak. Nejenže dobře vypadá, ale i dobře píše / kreslí / designuje / myslí jí to. Práce jí baví a je to znát. Kolektiv mile přisprostlých kolegů ji nepřipadá šovinistický ale zábavný, protože nemá problém sama se sebou ani s nikým jiným. Je si vědoma svých kvalit, proto obvykle rychle míří jinam / výš / za lepší nabídkou / za zajímavější náplní / za inspirativnějším kreativním ředitelem. Toho pak odloudí od rodiny, protože to tak prostě je a těžko to někomu vyčítat, že.

Ošklivka z kreáče

Svět nebývá fér a intelektem i umem obdařené dívky většinou nebývají obdařené pohledným zevnějškem. Takové dívky, vědomy si reality, napínají svou životní energii do práce, ve které pak bývají mimořádně dobré. Na jejich tvorbu pak je, na rozdíl od nich, radost pohledět.


Instagramová královna

Mladá, dynamická, univerzální, neustále online, s širokým záběrem. Umí fotit, psát, rozumí strategii, trendům, věnuje se „soušlu“, aplikace jsou její život. Najdete ji na webovém semináři, na náplavce, na módní přehlídce nových návrhářů, v trendy kavárně – a samozřejmě v contentovém oddělení specializované agentury.

Vedoucí pracovnice
Není jich mnoho. Když už ale accountu nebo kreáči šéfuje žena, svědčí to o velké síle prosadit se v převážně maskulinním prostředí. Top management do svého biotopu nepustí jen tak nějakou cácorku a tyhle zkušené ženy jsou příjemným osvěžením. Na soukromý život se jich ale neptejte.


Feministka / bojovnice

Práci v agentuře vnímá jako boj. Boj o rovnost, o principy, o pravdu, o smysl a o právo. Energická, radikální, originální (názorově a mnohdy i vizuálně), v argumentaci demagogicky nesestřelitelná (a proto se do fundamentální debaty s ní už nikdo raději nepouští), sebe-prosazující se. Návrh letáku s řasenkou se často zvrhne v gender diskuzi, z níž odchází jako vítěz (protože z ní odchází všichni ostatní).

Typologický výčet v reklamě pracujících žen a dívek je samozřejmě mnohem širší, prostor pro něj ale nechme v komentářích.

Děkuji za pozornost,