Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Udělejme tečku za nudou.

Udělejme tečku za nudou.

Když jsem dnes ráno zděšeně volal kolegům a ptal se jich, o čem bych měl napsat sloupek, nebyla jejich reakce zrovna moc povzbuzující: “O čem chceš pořád něco psát, vždyť se nic neděje”, zněla jedna z jejich typických reakcí. Přiznám se, že se mi to zle posuzuje. Sedě v domácím vězení, odkázán na několik málo zdrojů, komentujících dění v českém marketingu a reklamě, měl bych tendenci souhlasit. Upřímně, těch kolegů, kteří se rozhodli psát o této branži, je mi často docela líto. Proč? No protože všichni víme, jak složité je napsat něco zajímavého o něčem, co zas až tak zajímavé není. Jako třeba naše nová očkovací kampaň. Ne, že by to téma samotné bylo nudné. Naopak! V zemi, kde má čtyřicet a víc procent lidí s očkováním problém, kde vládní garnitura koná někde na úrovni Absurdistánu a kde Ministerstvo zdravotnictví dělá kampaň na TikToku, tomu zcela jistě tak není. A samozřejmě je super, že profesionálům došla trpělivost s onou mírou amaterismu, který Ministerstvo předvádí. A také, že všichni, kdo mohli přispět, přispěli. (Debata o tom, zda-li vůbec pomáhat této vládě, je samozřejmě také třeba, ale to je na jindy). To, co mne překvapilo, bylo to málo, co bylo vidět, tedy ten materiál, kterým, se kampaň prezentovala. Již v minulém, životě jako jr. account executive jsem pochopil, že to, jakým způsobem se věci prezentují, výrazně ovlivňuje pochopení či nepochopení myšlenky té dané kampaně. V tomto případě o to očividně zrovna nešlo. Samozřejmě žádný z autorů článků o kampani neopomenul uvést, že “příprava kampaně by stála v komerčních cenách mezi jedním a dvěma miliony korun, jelikož představuje asi 500 až 1.000 hodin práce”, což ve mně vzbudilo obrovské očekávání. Odbočka: už jste někdy zkusili odevzdat klientovi nabídku, která by oscilovala v takovém rozpětí? Nedočkavě jsem se tedy vrhnul na “detaily” kampaně (uveřejněné v Mediáři), jelikož to, co jsem viděl v médiích, nemohlo být výsledkem, tak dlouhého bádání. Kampaň prezentovaly “vizuály” a na každém slidu byl malý nápis: Idea (asi kdybych si myslel, že to je už ten layout). Tak se podívejme, co je tedy ta Idea. “Udělejme tečku za strachem” vedle této headline vidím pána v mém věku sedět za laptopem, se žlutou tečkou na svetru. Samozřejmě se to celé neobejde bez #udelejmetecku. Hm, tak tady tu Ideu jaksi moc nechápu, nicméně stále věřím, že to bude u dalšího vizuálu lepší. “Udělejme tečku za nudou” říká další headline. Bravo. Na obrázku vidím mladší dámu, smutně sedící před knihovnou. Jo a žlutý puntík na halence. Aha. Samozřejmě na dalším vizuálu máme v rámci rovnoprávnosti i ženu matku s dítětem a také u počítače. A hele, její puntík je zelený. Že by to bylo kvůli těm “obavám” z headline, za kterými potřebuje udělat tečku? Ani tady mi ten příběh jaksi nedochází. Samozřejmě můžeme dělat i tečku za třemi tečkami, což je hrozně vtipné/zajímavé/inovativní. A jako vizuál zde použijeme nějakého vousatého hipstera s kolem a ve sváteční košili. No a takhle bychom samozřejmě mohli pokračovat. Já vím, jsem zaujatý hnidopich. Marek Hlavica, vysvětluje, že: “Hlavním kreativním konceptem, o který se kampaň opírá, je očkování jako symbolická tečka.” No dobře, ale když se nechci nechat očkovat? Naštěstí má tato kampaň i zcela jinou část, (racionální) bez tečky, ale za to se to tu jen tak hemží odborníky, bílé pláště jako autority, známá jména. To zabere. A odkud to víme? No přece nám to ti lidé sami řekli, ne? My se jich zeptali, co by je přesvědčilo nechat se očkovat a hele, je to jasné: “Lepší informovanost, ucelené, podrobné a důvěryhodné informace - vysvětlení přínosů a rizik očkování, mechanismus očkování, porovnání jednotlivých vakcín.” Takhle se dělá marketing: jdete za cílovkou a zeptáte se, co by změnilo jejich názor. Že nás to nenapadlo dřív. A nezapomeňte přidat hashtag. As simple as that. Naštěstí to Marek Hlavica všem hezky vysvětlil: „Je to koncept, který vznikl kombinací nejlepších návrhů. Jedním z hlavních přínosů je vysoká modularita. Bude se moci jednoduše adaptovat na různé životní situace. Na těch ostatně budou stavět i spoty, kde budou účinkovat lidé se skutečnými životními příběhy,“ To jsem si ale oddechnul, teď je vše jasné.