Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Velká myšlenka

Velká myšlenka

Téměř každý reklamní klasik se dříve nebo později propracuje k něčemu, čemu říká „velká myšlenka“. Velká myšlenka bývá udávána jako základní kámen úspěchu, ať už se jedná o dlouhodobé reklamní kampaně, ojedinělé reklamní spoty, které zazářily na reklamním nebi, úspěšné produkty nebo dokonce skvělé firmy, které dobyly svět. Přikloníte-li se k tomuto názoru, zbudou pouze dvě otázky: Jak „vyprodukovat“ velkou myšlenku? A jak ji rozpoznat mezi tisíci „normálními“? Dvě otázky, na které jsem dodnes nenašel odpověď. Co dělá z běžné myšlenky velkou? Její novost? Ne nutně. Její odlišný přístup k věci? Sotva. Jednoduchost? Možná. Připadá mi, že čekání na velkou myšlenku může být samo o sobě relativně špatná myšlenka. Existuje řada skvělých firem, za jejichž založením žádná velký myšlenka nestála. Stejně tak kampaní, které se až ex post staly „velkými“. Nikdo z nás si nemůže dovolit čekat na onu „velkou myšlenku“. Co ovšem můžeme, je naučit se myslet jinak, totiž kreativněji (což určitě není snadné, nicméně s určitou dávkou vůle a nasazení proveditelné), a stejně dobře můžeme neustále posouvat onu hranici při posuzování myšlenek nebo nápadů. Zde vidím v současné době ten největší kámen úrazu českého marketingu či reklamy. Každá reklama odráží uvažování svých tvůrců a stejně tak je i česká reklama zrcadlem naší schopnosti přemýšlet, odrazem schopnosti přijímat nové a neotřelé nápady těch, kteří o ní rozhodují. Výsledek je, jaký je: v dominuje zde spíše analytické uvažování než provokativní. Spíše myšlení v sekvencích než překvapivé skoky. Spíše korektní na každém kroku než využívající tvůrčí svobody. Problém je, že výsledkem není ani velká myšlenka ale ani myšlenka malá s potenciálem stát se jednoho dne velkou.