Humbug

Blog Humbug Josef Havelka
Značky v postafaktuálním světě

Značky v postafaktuálním světě



Pokud se hned na začátku debaty shodneme na této premise, můžeme změnit téma a bavit se o něčem zajímavějším. Pokud byste však s tímto výrokem chtěli polemizovat - navíc dokonce souvislosti se značkami - poslužte si.


Agentura McCann Ericson má už od roku 1912 ve svém logu vepsanou “dobře podanou pravdu”. Ta však - alespoň podle populárního a obecně zažitého názoru - nikdy nebyla doménou reklamy a značek. Na druhé straně výzkum, který už od roku 1993 realizuje agentura Factum a který se týká postojů Čechů k reklamě uvádí, že Češi na prvním místě očkekávají, že “reklama bude pravdivá”. Jak je to tedy s nároky reklamy na pravdu? A je snad něco, co Češi nepochopili?


Značky jsou konverzace - říká jeden kalifornský brandingový guru. Jako kdyby ožívali, získávali tvář i hlas… Jedna firma, jejíž značku najdeme například na pracím prášku nebo na průmyslovém lepidle dokonce tvrdí: “Henkel. Brand as a friend.” Jestliže jsou značky konverzace a jestli konverzace s našimi “virtuálními značkovými přáteli” dnes přes nějaké algoritmy ovládá Google, Facebook et al., jakou hodnotu mají takové konverzace?



Corré said: “I think this is the right opportunity to say: you know what? Punk is dead. Stop conning a younger generation that it somehow has any currency to deal with the issues that they face or has any currency to create the way out of the issues that they face. It’s not and it’s time to think about something else.”

Jak vnímáte toto Corrého gesto? Jak se z revoluce stane brand? A kdy je načase značku revoluce spálit?



Cadbury vystoupilo z aliance pro fair-trade čokoládu, ale nechalo si na obalu jeho logo. Značky jsou znaky - ale jak se v nich vyznat? A záleží na tom?



Dva studenti vymysleli v Americe nový svátek - Brandsgiving. Vytvořili - jen tak pro radost - reklamy pro své oblíbené značky. When they land jobs in the industry, their ambitions are simple, "make awesome work that matters and makes people smile.," píše o nich Adweek. Nemají mladí lidé o reklamě - a o spotřebě vůbec - zkreslené představy?

A nakonec: Žižek o “the real thing”. Máme povinnost si užívat? Je to nějaká pervertovaná povinnost? “Excess is with us forever.” :)